Дистанційне навчання. Українська література. 5 - А та 5 - Б класи.
Дистанційне навчання. Українська література (14.02.2022 - 24.02.2022)
17.02.2022
ТЕМА: Тарас Шевченко. Виразне читання напам'ять поезії "За сонцем хмаронька пливе"
1. Перегляньте ще раз біографію Т.Г. Шевченка :
https://www.youtube.com/watch?v=e4p8iiWDf7w
Дистанційне навчання. Українська література (26.01.2022 - 04.02.2022)
03.02.2021
ТЕМА: Марія Чумарна. Пригодницько -фантастична повість «Прибулець із Сатурна» (фрагмент)
1. Перегляньте відео про Марію Чумарну за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=8x4XNwjWBFY
2. Перегляньте відео про книгу: https://www.youtube.com/watch?v=TX0wgNxL0VQ
3. Стор. 119 - 127 читати за посиланням https://bohdan-books.com/upload/data_files/tmp_catalog/ukr-lit-5kl.pdf, вміти переказувати.
27.01.2022
ТЕМА: Галина Малик. Казка-повість «Мандри і подвиги хитромудрого переможця дванадцятиголового змія лицаря Горчика, його банконосця Третього зайвого та красуні Каролі» (фрагмент).
1. Перегляньте відео про Галину Малик: https://www.youtube.com/watch?v=yujEoXgmywg
Дистанційне навчання. Українська література
04.11.2021
Тема: Література рідного краю. Легенди, перекази, бувальщини рідного краю
Бесіда
1)Що таке легенда? (Легенда — один із жанрів неказкової народної прози, народний переказ про видатну
подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого — диво, фантастичний образ
або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.
2)Які особливості народної легенди вам відомі?
• розповідь про
суспільні й побутові події;
• наявність
фантастики (казкові герої, фантастичні події, надприродні явища, чудодійні
предмети);
• невелика
кількість основних дійових осіб (дві-три);
• вільна
побудова;
• прозова форма
(рідше — віршова);
• малий обсяг.
3)Побудова асоціативного куща « Різновиди легенд»
Методичний
коментар. Записати на дошці в центрі
ключове слово, до якого учні добирають слова за заданою темою.
Міфологічні — це фантастичні, казкові
історії, у яких відтворені уявлення наших предків про Всесвіт, природу, богів
та демонів.
Апокрифічні — це народні оповідання на
біблійно-євангельські теми про «житія святих», перших християн, князів.
Героїчні — найбільш поширені в народі
розповіді про ймовірні історичні події, народних захисників та охоронців.
Міфологічні ЛЕГЕНДА Апокрифічні
Героїчні
Вступне слово вчителя.
Люди віками жили на наших
херсонських землях, працювали на них, боролися за них, а тому й складали
легенди, перекази про свій край та найважливіші події, які тут відбувалися. Що
ж нам відомо про фольклор Херсонщини? Відповідь на це питання ми знайдемо
сьогодні на уроці.
2. Робота
над легендою «Діти Лимана» - зразок міфологічної легенди (Записано у с. Нові
Кайдаки Катеринославського повіту Катеринославської губернії в 1887 році від
М.У.Заїки)
- Прочитати легенду (дивитися нижче) «Діти Лимана».
·
Як в легенді пояснено появу порогів?
·
Чи зацікавила вас ця легенда? Чим саме?
·
Яке повчальне й виховне значення має твір?
· Які топонімічні назви, пов’язані з Херсонщиною часто фігурують у переказах, легендах? (Дніпро, Чорне море, Азовське море, Сиваш, Олешки, Кизи – кермен та ін..)
3. Робота
над легендою «Богатир на Лимані» - героїко-фантастична легенда з минулого села
Милового Бериславського району на Херсонщині.
- Виразне читання твору «Богатир на Лимані» (дивитися нижче)
Побудова твору.
Вступ: знайомство з парубком, та як батько взяв його невода тягати.
Основна частина: як мелівський парубок один тяг невід за тридцятьох рибалок.
Кульмінація: битва парубка зі Змієм.
Закінчення: загибель обох ворогів.
Домашнє завдання. Знайти або самим написати легенду рідного краю.
Додаткове завдання: Намалювати малюнок до однієї з
легенд (які подані нижче)
Діти Лимана
Легенда
Дніпро – брат, Десна
– сестра. Обоє – діти Лимана.
Зістарівся Лиман і осліп.
У Дніпра руки були в шерсті, у Десни – ні: вона наділа рукавички вовняні й
пішла прохати в батька благословення на дорогу. Лиман лапнув за руки — вони в
шерсті: і благословив. Десна тоді пішла вперед і давай ставити високі гори та
скелі, щоб не було братові проходу.
Прийшов до Лимана Дніпро.
- Благословіть, – каже, – тату!
- Я ж тебе, синку, вже
благословив...
- Ні. Я не приходив. То
вас обдурила сестра!
Поблагословив Лиман і каже:
- Ну, доганяй же сестру!
Дніпро порозвертав гори,
скелі, догнав сестру і пішов з нею поруч: він –
по правий, вона – по лівий бік...
Ото, що пороги і забори,
– то все ставляла сестра, а Дніпро порозвертав і як зарів – ревтиме, поки й світ сонця!
Дніпро по правді робить:
прочищає глиб, дає дорогу суднам, а Десна – ні: вона ставить коси і засовує
річку піском. У Дніпра берег бистрий, а в Десни тихий. У Десни більше риби і
більше одмітів.
Богатир на лимані
Українська билина
В селі Медовому на
Херсонщині в одного чоловіка був жвавий хлопчина, з яким батько завше рибалив. Коли
став уже парубком, то батько його взяв з собою тягати невода. Невід був такий
здоровий, що ледве тридцять чоловік могли його потягти.
Один раз тягли зимою на
льоду. Був дуже холодний вітер, а тягти доводилося проти вітру. Як
найжвавішого, медівського парубка поставили попереду. Всі поодвертались од
вітру та й тягнуть собі абияк, а далі дехто почав пускать, але невід усе йшов
та йшов. Тоді дехто давай навмисне кидать, а невід усе йде. Кинули всі двадцять
дев’ять чоловік, а той, медівський, один усе тяг. Тоді всі як крикнуть з дива.
Він, оглянувся, аж він сам за тридцятьох тягне.
Усім стало відомо, що се
богатир. Він тоді як побачив, що вже його пізнали, кинув і собі ляму, плюнув та
й каже:
- Отеє ж ви мене тепер
з’їли!
Ще, кажуть, заплакав і
пішов на високу могилу, що стояла недалеко.
Увечері бачили, як до тої могили летів Змій, страшенно сиплючи іскрами.
Ідучи на боротьбу до Змія, богатир вирвав собі з землі тридцятипудовий якір,
обламав йому лапи і ним бився зі Змієм. Але йому не було ще двадцять літ, і не
доля йому була побити Змія. Бились вони так, що земля трусилася; рибалки цілу
ніч не спали, молились за богатиря Богу. Але коли пішли, як сонце зійшло, то
побачили, що могилу вороги розрили аж донизу і тут же лежали обидва мертві.
Доброго вечора ,підкажіть куди відправляти домашні завдання?
ВідповістиВидалити