Дистанційне навчання. Українська література. 5 - А та 5 - Б класи.

Дистанційне навчання. Українська література (14.02.2022 - 24.02.2022)

17.02.2022

ТЕМА: Тарас Шевченко. Виразне читання напам'ять поезії "За сонцем хмаронька пливе"

1. Перегляньте ще раз біографію Т.Г. Шевченка :

https://www.youtube.com/watch?v=e4p8iiWDf7w


2.  Вивчити поезію на сторінці 134 в електронному підручнику https://bohdan-books.com/upload/data_files/tmp_catalog/ukr-lit-5kl.pdf , записати на віде, як ви декламуєте поезію і відправити в особисті повідомлення вчителю.


3. Знайти й записати в зошит  відомості (цікаві факти) про Максима Рильського




Дистанційне навчання. Українська література (26.01.2022 - 04.02.2022)

03.02.2021

ТЕМА: Марія Чумарна. Пригодницько -фантастична повість «Прибулець із Сатурна» (фрагмент)

1. Перегляньте відео про Марію Чумарну за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=8x4XNwjWBFY


2. Перегляньте відео про книгу: https://www.youtube.com/watch?v=TX0wgNxL0VQ


3. Стор. 119 127 читати за посиланням https://bohdan-books.com/upload/data_files/tmp_catalog/ukr-lit-5kl.pdfвміти переказувати.

27.01.2022

ТЕМА: Галина Малик. Казка-повість «Мандри і подвиги хитромудрого переможця дванадцятиголового змія лицаря Горчика, його банконосця Третього зайвого та красуні Каролі» (фрагмент).

1. Перегляньте відео про Галину Малик: https://www.youtube.com/watch?v=yujEoXgmywg

Завдання: Стор.111 - 117 читати, дати відповіді на питанння на стор. 118. Посилання на підручник https://bohdan-books.com/upload/data_files/tmp_catalog/ukr-lit-5kl.pdf





Дистанційне навчання. Українська література

04.11.2021

Тема: Література рідного краю. Легенди, перекази, бувальщини рідного краю



Бесіда

1)Що таке легенда? (Легенда — один із жанрів неказкової народної прози, народний переказ про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого — диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.

2)Які особливості народної легенди вам відомі?

розповідь про суспільні й побутові події;

наявність фантастики (казкові герої, фантастичні події, надприродні явища, чудодійні предмети);

невелика кількість основних дійових осіб (дві-три);

вільна побудова;

прозова форма (рідше віршова);

малий обсяг.

3)Побудова асоціативного куща « Різновиди легенд»

Методичний коментар. Записати на дошці в центрі ключове слово, до якого учні добирають слова за заданою темою.

Міфологічні — це фантастичні, казкові історії, у яких відтворені уявлення наших предків про Всесвіт, природу, богів та демонів.

Апокрифічні — це народні оповідання на біблійно-євангельські теми про «житія святих», перших християн, князів.

Героїчні — найбільш поширені в народі розповіді про ймовірні історичні події, народних захисників та охоронців.

 

  Міфологічні                            ЛЕГЕНДА                       Апокрифічні


 

 


   Героїчні

  Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово вчителя.

Люди віками жили на наших херсонських землях, працювали на них, боролися за них, а тому й складали легенди, перекази про свій край та найважливіші події, які тут відбувалися. Що ж нам відомо про фольклор Херсонщини? Відповідь на це питання ми знайдемо сьогодні на уроці.


2. Робота над легендою «Діти Лимана» - зразок міфологічної легенди (Записано у с. Нові Кайдаки Катеринославського повіту Катеринославської губернії в 1887 році від М.У.Заїки)

  • Прочитати легенду (дивитися нижче) «Діти Лимана».


·       Як в легенді пояснено появу порогів?

·       Чи зацікавила вас ця легенда? Чим саме?

·       Яке повчальне й виховне значення має твір?

·       Які топонімічні назви, пов’язані з Херсонщиною часто фігурують у переказах, легендах? (Дніпро, Чорне море, Азовське море, Сиваш, Олешки, Кизи – кермен та ін..)

3. Робота над легендою «Богатир на Лимані» - героїко-фантастична легенда з минулого села Милового Бериславського району на Херсонщині.

  •  Виразне читання твору «Богатир на Лимані» (дивитися нижче)

                                                    Побудова твору.

Вступ: знайомство з парубком, та як батько взяв його невода тягати.

Основна частина: як мелівський парубок один тяг невід за тридцятьох рибалок.

Кульмінація: битва парубка зі Змієм.

Закінчення: загибель обох ворогів.


Домашнє завдання. Знайти або самим написати легенду рідного краю.

Додаткове завдання: Намалювати малюнок до однієї з легенд (які подані нижче)


 

Діти Лимана

Легенда

Дніпро – брат, Десна –  сестра. Обоє –  діти Лимана.

Зістарівся Лиман і осліп. У Дніпра руки були в шерсті, у Десни – ні: вона наділа рукавички вовняні й пішла прохати в батька благословення на дорогу. Лиман лапнув за руки — вони в шерсті: і благословив. Десна тоді пішла вперед і давай ставити високі гори та скелі, щоб не було братові проходу.

Прийшов до Лимана Дніпро.

-  Благословіть, –  каже, – тату!

- Я ж тебе, синку, вже благословив...

- Ні. Я не приходив. То вас обдурила сестра!

Поблагословив Лиман і каже:

- Ну, доганяй же сестру!

Дніпро порозвертав гори, скелі, догнав сестру і пішов з нею поруч: він –  по правий, вона –  по лівий бік...

Ото, що пороги і забори, – то все ставляла сестра, а Дніпро порозвертав і як зарів –  ревтиме, поки й світ сонця!

Дніпро по правді робить: прочищає глиб, дає дорогу суднам, а Десна – ні: вона ставить коси і засовує річку піском. У Дніпра берег бистрий, а в Десни тихий. У Десни більше риби і більше одмітів.

 

Богатир на лимані

Українська билина

В селі Медовому на Херсонщині в одного чоловіка був жвавий хлопчина, з яким батько завше рибалив. Коли став уже парубком, то батько його взяв з собою тягати невода. Невід був такий здоровий, що ледве тридцять чоловік могли його потягти.

Один раз тягли зимою на льоду. Був дуже холодний вітер, а тягти доводилося проти вітру. Як найжвавішого, медівського парубка поставили попереду. Всі поодвертались од вітру та й тягнуть собі абияк, а далі дехто почав пускать, але невід усе йшов та йшов. Тоді дехто давай навмисне кидать, а невід усе йде. Кинули всі двадцять дев’ять чоловік, а той, медівський, один усе тяг. Тоді всі як крикнуть з дива. Він, оглянувся, аж він сам за тридцятьох тягне.

Усім стало відомо, що се богатир. Він тоді як побачив, що вже його пізнали, кинув і собі ляму, плюнув та й каже:

- Отеє ж ви мене тепер з’їли!

Ще, кажуть, заплакав і пішов на високу могилу, що стояла недалеко.

Увечері бачили, як до тої могили летів Змій, страшенно сиплючи іскрами. Ідучи на боротьбу до Змія, богатир вирвав собі з землі тридцятипудовий якір, обламав йому лапи і ним бився зі Змієм. Але йому не було ще двадцять літ, і не доля йому була побити Змія. Бились вони так, що земля трусилася; рибалки цілу ніч не спали, молились за богатиря Богу. Але коли пішли, як сонце зійшло, то побачили, що могилу вороги розрили аж донизу і тут же лежали обидва мертві. 

 

 

Коментарі

  1. Доброго вечора ,підкажіть куди відправляти домашні завдання?

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар

Популярні дописи з цього блогу

Дистанційне навчання, 6 клас. Українська мова (07.04.2021)

Дистанційне навчання. Українська мова 5 клас (18.01.2021)

Дистанційне навчання 5 клас на 30.03 - 03.04